Leto 2017 se izteka. Festival Maribor ga bo ohranil v spominu kot dobro in uspešno leto, zato nas veseli, da smo ga preživeli v vaši družbi. Zahvaljujemo se vam za vašo podporo in upamo, da se nam boste znova pridružili med 20. in 29. septembrom 2018 na novih glasbenih pustolovščinah!
In ker je že skoraj čas za darila in presenečenja je prav, da tudi mi potegnemo kakšnega iz rokava. In to kakšnega!
Ponosno najavljamo novega umetniškega vodjo orkestra Festivala Maribor, Nicolasa Altstaedta! Počaščeni smo, da bo za našim krmilom eden najbolj cenjenih, iskanih in vsestranskih umetnikov današnjega dne. Na novo pot stopamo polni pričakovanj in zadovoljni, da bomo njegovo umetniško vizijo lahko delili z vami!
Na svidenje torej v novem letu. Čudovito leto bo!
Besedilo: Maja Pirš
Nekaj vam moram priznati: ljubim gumijaste medvedke. A moj odnos z njimi je, kot večina ljubezenskih zvez, poln zapletov. Zapeljujejo me s svojimi sladkimi obljubami nebes, dokler ne poskusim prvega, drugega… In sem ujeta: njihove lepljive sladkobe ni in ni dovolj, hlastavo uživam, dokler ni vrečka prazna. Pet minut kasneje mi postane slabo. Nujno potrebujem nekaj svežega, kislega, grenkega! Moj rešitelj: gin s tonikom.
Prepričana sem da veste, o čem govorim. Četudi imajo morda vaše skušnjave drugačno ime ali obliko, je zgodba enaka: preveč nečesa, pa naj bo še tako dobro, je pač – preveč! Toda tega se zavemo šele, ko se skušnjav resnično naužijemo. Zato vam bomo - še preden vam ponudimo gin s tonikom, postregli z menijem, polnim izjemnih specialitet s podpisi Debussyja, Mahlerja in Schönberga. Njihove mojstrovine ponujajo vse, česar si od poznoromantičnih kreacij lahko zaželimo, kljub temu pa je nekje v bogatem sladkem pookusu že slutiti tudi nove arome – sveže, sočne, pikantne – a prav tako mamljive!
Ste za pokušino? Pridružite se nam 17. septembra, ko bomo sladki romantiki pomahali v Slovo in se počasi pripravili na prihod nove ere, z novimi zvoki, novimi melodijami, novimi harmonijami. Povedano po domače: adijo, medvedki, pozdravljen gin s tonikom!
Besedilo: Maja Pirš
*(slika: Gustav Klimt, Drevo življenja)
15.09.2017
”Zakon je čudovita institucija, toda kdo si želi živeti v instituciji?” ugotavlja Groucho Marx. Zagotovo ne umetniki! Število ločitev (kar je nekoč seveda nujno pomenilo tudi število škandalov) je pri njih krepko višje kot pri običajnih smrtnikih. Čemu? Nisem ne umetnica ne strokovnjakinja za to področje (beri: nisem poročena z umetnikom), zato je odgovor, ki ga ponujam, čista špekulacija, a takšna, da bi zanjo upala zastaviti svojega moža: ker želijo (beri: potrebujejo) svobodo!
Svobodo, da lahko ustvarjajo in živijo v sferah, ki nimajo ničesar skupnega zakončevim kuhanjem zamere, ko prihajajo domov z mačkom in dva dni prepozno, pozabljajo na plačevanje položnic, na rojstne dneve in obletnice poroke, celo na to, da sploh so poročeni! Njihova potreba po svobodi in po tem, da so lahko zvesti sami sebi, kar običajno pomeni nezvesti svojim zakonskim partnerjem, je tolikšna, da je zakon zanje prav zares zgolj institucija - tista z rešetkami na oknih. Če to poskušam povedati v slogu Groucha Marxa: od ”dokler vaju smrt ne loči” oni najverjetneje slišijo le - smrt!
Da se svojemu godrnjavemu zakoncu odkupijo, te uboge institucionalizirane duše zanj pogosto ustvarijo kakšno veliko umetniško delo. In da bo paradoks popoln: v tovrstno ustvarjanje običajno največ truda vložijo največji grešniki. Lahko smo torej prepričani, da so bili Wagnerjevi zakonski prekrški … hm… precejšnji! Siegfriedova idila, ki jo je napisal za ženo in za njeno prvo izvedbo na stopnišče pred spalnico (!) privlekel kar cel orkester, je namreč tako nebeško lepa, da človek, ko jo sliši, pozabi in odpusti prav vse.
Če imate torej na vesti kar koli, za kar si želite zakončev odpustek, vam Festival Maribor nudi enkratno priložnost, da ga dokončno prepričate, da ste z ”dokler naju smrt ne loči” mislili resno. 13. septembra pripeljite svojo najdražjo ali najdražjega v Unionsko dvorano in uživajte v ”vse odpuščeno, vse pozabljeno” učinku Wagnerjeve mojstrovine na vaš zakon!
P.S.: Če menite, da je trinajstica v datumu koncerta slabo znamenje in ga boste zato izpustili, krivdo za zakonski polom pripišite sebi.
Besedilo: Maja Pirš
12.09.2017
Kot sem omenila že v uvodnem prispevku letošnjega festivala: biti romantik je vse prej kot lahko. Za vse, ki se mučite, smo pokukali na WikiHow, kjer je na voljo vodič, ki vas do romantika vodi po korakih. Tukaj je nekaj metod (da, res so uporabili so to besedo!), ki jih priporoča.
Prva metoda se imenuje ”bodite premišljeni” in priporoča naslednje: kupujte premišljena darila, odpeljite svojo ljubljeno osebo na premišljen zmenek, pišite premišljena sporočila. Metoda številka dve, “bodite kreativni”, od vas zahteva naslednje: napišite “ljubim te” na neobičajna mesta, izpovejte svojo ljubezen na starinski način, praznujte valentinovo na poljuben dan v letu in posnemite CD z ustrezno (tukaj bi verjetno moralo pisati premišljeno) izbrano glasbo.
Ste že obupali?
Se mi je zdelo! Zato smo pri Festivalu Maribor za vas pripravili veliko boljšo metodo. Imenuje se ”obiščite naše koncerte”! Začnite z otvoritvenim koncertom, 3. septembra, tukaj je vaš vodič po korakih:
(prvič) priskrbite vstopnici
(drugič) priložite premišljeno sporočilo (ali kar na eno od njih napišite “Ljubim te!”)
(tretjič) v odmoru poskrbite za kozarček penine
(četrtič) padite na kolena in izpovejte svojo ljubezen.
Vašo najdražjo/najdražjega bo zmenek, ki je hkrati premišljen in kreativen (praznovanje Valentinovega 3. septembra!) brez dvoma zelo impresioniral. In kar je najbolje: ne bo se vam treba mučiti s tistim cedejem in zahtevnim (lahko tudi usodnim) izborom glasbe! Naš čudovit koncertni progam z glasbo Beethovna, Šostakoviča in Haydna ter svetovno priznani glasbeniki: zvezdniški violončelist in dirigent Nicolas Altstaedt in člani Haydnove filharmonije bodo delo opravili namesto vas. Vi pa boste uživali v svojem novo pridobljenem statusu romantičnega super junaka!
P.S.: Za podroben opis vseh omenjenih metod obiščite http://www.wikihow.com/Be-Romantic
P.P.S: Ni se nam treba kar takoj zahvaljevati. (Ko bosta poročena, si boste morda premislili!)
Besedilo: Maja Pirš
31.08.2017
Pridite, vilinci, odpeljite me s tega pustega sveta,
da bi z vami jezdil na vetrovih,
tekal na razbrzdanih valovih
in plesal kakor plamen po gorah.
William Butler Yeats*
Se spomnite pop komada iz devetdesetih, Flip Fantasia? Bil je tak jazzovsko-funkovski hipnotičen rap. In bil je povsod, tako da smo se tudi takšni, ki nam ni bilo mar za popularno glasbo, slej kot prej zaleteli vanj.
Tudi meni se je zgodil in navkljub vsej svoji glasbeni izbirčnosti (beri: snobizmu), ki me je držala daleč proč od MTV-ja, me je ujel na svoje limanice in me zasvojil! Kot so par stoletij nazaj mlade dame zasvojili Beethoven, Schumann ali Liszt.
Nikar me ne križajte, ker primerjam raperja s klasičnoglasbenimi bogovi. Stičnih točk je precej več, kot se zdi na prvi pogled. Oboji svojim poslušalcem ponujajo isto: ključ do dežele Fantazija! Priložnost za pobeg iz stvarnosti.
Ko so razbili stroge norme in okvirje baroka in klasicizma, so romantični skladatelji ustvarili nov glasbeni svet: deželo svobode in nebrzdanih čustev s pokrajinami, kjer lahko domišljija razpne krila. Vas mika? Pridružite se nam 11. septembra (Fantazija), spustite na plano romantika v sebi in uživajte v – naj tukaj uporabim raperjevo besedilo: “globokem tripu“.
Flip Fantasia? Flip reality! Obrnite stvarnost na glavo!
besedilo in *opisni prevod: Maja Pirš
Oh, ljubezen! Radost. Strast. Užitek. Hrepenenje. Solze. Bolečina. Trpljenje. Agonija. Neizpolnjena ljubezen. Konec ljubezni. Ločitev. Zlomljeno srce. Smrt. Ah, koliko bolečine.
In hvala bogu zanjo. Če je ne bi bilo, bi bili prikrajšani za kar nekaj najlepših in najbolj priljubljenih glasbenih mojstrovin! In ker smo festival, ki ponosno nosi svoje tetovažo s srcem, zapisanim večnosti, je seveda nujno, da jih vključimo v svoje programe.
Izberite torej med Slovesom (17. september), kjer vam bodo Debussy, Schönberg in Mahler predložili čudovite dokaze o vplivu glasbe na čustva in Dokler naju smrt ne loči (13. september), ki ponuja nekaj patosa v Krekovem obračunu s smrtjo, nekaj razposajenosti Sukove mlade ljubezni in nekaj nadzemske lepote Wagnerjeve zakonske idile. Ki, mimogrede, ni trajala veliko dlje kot skladba sama.
A to je že druga zgodba, ob kateri misli hitro uidejo k Sokratovi modrosti: “Vsekakor se poročite! Če bo vaš zakon dober, boste postali srečni. Če bo slab, boste postali filozof.” Ali kot v našem primeru – skladatelj!
Uganka je čistovznikla. Tudi
spev jo sme komaj odstreti. Kajti
kakor začneš, boš ostal,
naj še toliko naredi stiska
in vzgoja, večino namreč
zmore rojstvo,
in žarek svetlobe, ki
sreča novorojenca.*
Pa bodimo romantični in za začetek tega zapisa uporabimo verze velikega nemškega romantika Hölderlina. Njegov opis Rena je lahko popoln uvod v letošnja festivalska paberkovanja! Četudi namreč služi kot metafora za življenje umetnika, ga lahko beremo tudi kot opis našega festivala! Od skrivnostnih energij inspiracije preko brbotajočega izvira sledimo njegovemu čistemu in bistremu toku ven, na odprto, in opazujemo, kako pridobiva moč in širino, s katero naposled kreira pokrajine, v katerih cveti ustvarjalna energija.
Ustreza, kajne?
A za navajanje Hörderlina imamo še en razlog. Prav verze, navedene zgoraj, je namreč v enem svojih številnih intervjujev** citiral tudi Nicolas Altstaedt, ki bo skupaj s svojim orkestrom, Haydnovo filharmonijo, zaznamoval otvoritveni koncert letošnjega festivala. Uporabil jih je kot ponazoritev svoje potrebe po tem, da k muziciranju vselej pristopa “čist”. “Umetnost mora vselej znova nastani na novo, biti mora vselej na novo začutena, vselej na novo rojena, “ je pojasnil.
Vabimo vas torej k Rojstvu. Festivala Maribor. Umetnosti. Glasbe. Ljubezni!
Otvoritveni koncert: Rojstvo
Haydnova filharmonija
Nicolas Altstaedt, dirigent in solo violončelo
nedelja, 3. septembra 2017, 19.30, Unionska dvorana.
*Friedrich Hölderlin, Ren (Der Rhein, 1801/1802, prevedel Vid Snoj)
**Der Standard, 2016, L. Tosic
V času virtualnih partnerstev, digitalnih zmenkov, nabildanih žensk in hipsterjev s figami na glavah je biti romantik ... hm ... težavna stvar. Da pojasnim: v mislih imam romantičnost stare šole in ne današnjega »poslal-sem-ti-sms-z-vrtnico« približka.
Se še spominjate dnevov, ko je romantičnost pomenila prave vrtnice? Poezijo? Serenade? Pri Festivalu Maribor se jih. Še več: oživljamo čas, v katerih biti romantičen ne pomeni ne le prebiranja poezije, temveč prebiranje poezije – napisane zate! Časov, ko te v nov dan nežno prebudijo zvoki orkestra, ki na stopnicah pred vrati tvoje spalnice izvaja simfonično skladbo – napisano zate!
Drži, beseda teče o hudi, »bad-ass« romantiki. Takšni s tatooji! O velikih čustvih in divjih strasteh, o vseuničujoči ljubezni, o večni ljubezni. A kot vselej, vrtamo globlje, segamo dlje. Vse do glasbene revolucije, neustrašnega individualizma, strasti in intelekta, združenega v nerazumljenem geniju, ki si je drznil človeški sentiment izraziti s povsem novim, radikalnim jezikom.
Se nam upate pridružiti? Premislite, preden potrdite! Obstaja namreč velika nevarnost, da se zaljubite. V romantiko in ekspresionizem. V sanjače in revolucionarje. Globoko. In seveda – za vedno!
Z romantiki na Festivalu Maribor od 3. septembra 2017.
Festival Maribor ponovno prireja koncert za najmlajše – dojenčke, njihove starše, brate in sestre –, tokrat v znamenju predbožičnega časa!
Po izredno lepi izkušnji na Festivalu Maribor 2016 bomo priredili nov koncert za malčke. Tokrat se bo pianistki Adriani Magdovski pridružila violinistka Tamara Bakardzieva, glasbenici pa bosta skozi glasbo in besedo pričarali čudežni svet iz priljubljenega baleta Hrestač Petra Iljiča Čajkovskega.
Tudi tokrat bo vzdušje sproščeno: udobno se bomo namestili na blazinah, plesali naokoli ali plezali po tleh ter lahko od blizu opazovali glasbenici.
Užitek za celo družino!
Sobota, 10. 12. in 17. 12. 2016, ob 10.00
Vetrinjski dvor, Gledališka dvorana
Izvajalki:
Tamara Bakardzieva, violina
Adriana Magdovski, klavir
Spored:
glasba iz baleta Hrestač Petra Iljiča Čajkovskega
Vljudno vabljeni!